ترند

انواع ترندها و هشتگ ها

در دنیای امروز هر روز به یک عامل ترند شده بر می خوریم؛ آنهایی هستند که جهانی هستند و تمام مردم دنیا از آن باخبر می‌شوند و امروزه به لطف اینترنت و رسانه‌ها و تلویزیون‌های ماهواره‌ای در کسری از ثانیه خبرها به تمام دنیا می‌رسند. برندهای جهانی معمولاً حول حوزه های عمومی‌تر مثل قیمت‌های ارزها و دلار و نفت و گاز و ماجرا های جنجالی و سیاسی می‌پردازند در رتبه پایین‌تر ترندهای یک زبان خاص هستند مثال آن ترند به زبان چینی است.

مثلاً در کشور چین یک مسئله‌ای حاد می‌شود و فرد ایتالیایی هرگز آن را نمی‌فهمد و دنبال آن نمی‌رود ولی مردمان چینی بسیار آن را دنبال می کنند و خصوصاً در اینترنت به آن می‌پردازند و آن ترند را بزرگ می‌کنند. ترندهای فارسی هم از این نسخه‌اند که در خصوص آن توییتر ،فیسبوک ،اینستاگرام و سایر شبکه‌ها پخش می‌شود. محبوب‌ترین ترندهای فارسی هم معمولاً سیاسی هستند.

 

TREND_Logo دنیای ترند

TREND_Logo دنیای ترند

 

همانگونه که امروز سخنان دکتر ظریف در اواخر کابینه دولت روحانی بسیار خبرساز شد و از زبان فارسی هم فراتر رفت و وارد حوزه ترندهای جهانی شد. صحبت‌های دکتر ظریف در مورد قاسم سلیمانی و رابطه او با روسیه و آمریکا در سوریه و جنگها و روابط این کشورها بود که همانند بمب ترکید و هشتگ‌های زیادی از آن ساخته شد و نقد شد و خیلی هم بعد از آن تکذیب شد در شبکه‌های اجتماعی جدیدی همچون بسیار مطرح شد و هزاران ساعت گفتگو پیرامون آن انجام شد. اما خاصیت ترند همین است. کسی نمی‌تواند آنرا سرکوب کند و فقط با گذشت زمان اثر آن کم می‌شود . میتوان ترند را به یک سیل تشبیه کرد.

پس از ترندهای جهانی و ترند های زبانی می‌رسیم. ترندهای کشوری که در یک کشور بسیار باب می‌شود مثلا در آمریکا مطرح می‌شوند؛ ولی افراد در کشورهای دیگر آنها را نمی فهمند مثلاً آمریکایی‌ها فوتبال آمریکایی و راگبی را خیلی بیشتر بازی می‌کنند و در کانادا اسکی روی یخ خیلی رواج دارد و جوک ها و ترندهایی که از این حوزه ها می‌آیند در کشورهای دیگر معمولاً نامفهوم هستند و چندان دیده نمیشوند و فقط منحصر به همان کشور خواهند ماند.

 

internet-of-things-number-of-connected-devices-worldwide-2015-2025-Statista-streaming-trends

internet-of-things-number-of-connected-devices-worldwide-2015-2025-Statista-streaming-trends

 

READ  هشتگ های پرمخاطب توئیتر فارسی در 8 فروردین 1400

مثلاً جشن روز استقلال یک کشور در آمریکای جنوبی در همان کشور بسیار هواخواه دارد و بابت آن خوشحالی می‌کند اما در کشورهای دیگر مثلا در آسیا اصلاً کسی از آن خبردار نمی‌شود. ترند های بعدی مربوط به شهرها و ایالات می شود مثلاً در یک شهر مثلاً در اصفهان یک اصطلاح خاص‌تر می شود البته این ترند ها در کشور هم خاصیت گسترده شدن را دارند چون مثلا لهجه اصفهانی خیلی شیرین است و ما تهرانی ها هم به آن علاقه داریم.

حتی ایرانی های خارج از کشور بسیار در ترند شدن این عوامل جذاب دخیل هستند. برندهای منطقه‌ای که معمولاً تبلیغات هستند و برای یک منطقه خاص در یک شهر خاص ایجاد و گسترده می شوند. نوع بعدی ترندهایی هستند که همان گونه که ملاحظه می فرمایید دسته به دسته سطح پوشش آنها محدودتر می شود تا جایی که این ترند ها شاید به یک محله یا یک کوچه منتهی گردند. مثلاً چند عضو یک خانواده که یک مسئله شخصی خانوادگی را می دانند.

 

تابلوی ترندها

تابلوی ترندها

 

جوک برای آن ایجاد می کند یا مثلاً در اینستاگرام، هشتگ مخصوص خاص می‌سازند و برای آن چند پست ایجاد می کنند و افراد خارج از آن خانواده اصلاً نمی فهمند که این هشتگ چه معنی میدهد و هاج و واج آن را نگاه می کند و از آن هیچ نمی‌فهمند. لیکن آن افرادی که آن هشتگ را ساخته اند آن موضوع را می فهمند و ممکن است بسیار به آن بخندند یا ناراحت شوند و معنای آن را درک کنند.

 

گوگل ترندز

گوگل ترندز

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *